Jess Shane & Katharina Smets: Ethics in Storytelling

-
Kleine Post (De Grote Post)

We moeten het hebben over de relatie tussen documentairemakers en hun onderwerp. Want of je dat nu leuk of liever negeert, die is altijd gespannen. En dat gaat trouwens verder dan de interviews die je als maker afneemt en de intimiteit daarvan. Want nadat je daarin op de kwetsbaarheid van jouw gesprekspartner hebt ingespeeld, ga je met die opname aan de slag – in het volle bewustzijn dat wat je maakt door duizenden mensen/vreemden kan worden gehoord.

Jess Shane en Katharina Smets vragen zich af hoe we als makers, verdelers én luisteraars rekening kunnen houden met die spanning. Maar ze gaan ook nog een stap verder door makers en podcasts te introduceren die een alternatief bieden voor de standaardrelatie tussen (podcast)makers en hun onderwerpen.

Jess is een Canadese podcast- en documentairemaker die begin dit jaar tekende voor de spraakmakende podcast Shocking, Heartbreaking, Transformative – over hoe podcasts grossieren in persoonlijke verhalen en over hoe vaak enkel de makers daar beter van worden. Katharina is de eerste Vlaamse ‘podcastdoctor’ – ze doctoreerde in de kunsten over de attitude van de audiodocumentairemaker – en doceert audiostorytelling aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Bovendien maakt ze ook zelf podcasts, muzikale vertellingen en documentaire voorstellingen als De stemmen, Misia en LAND.

Deze talk is in het Engels. Met de steun van deAuteurs.

Shocking, Heartbreaking, Transformative

Shocking, Heartbreaking, Transformative

Wat gebeurt er als verhalen over het leven van mensen worden verzameld, bewerkt en geconsumeerd? Shocking, Heartbreaking, Transformative is een vijfdelige non-fictieserie van Jess Shane, over de kneepjes van het documentaireverhaal, de machtsdynamiek tussen makers en onderwerpen, en het herschrijven van ongeschreven regels van de documentaire- en non-fictiesector.

Misia

Misia

Misia Godebska Natanson Edwards Sert was mecenas, motor en muze van de avant-garde in Parijs. Met haar scherpe blik en charme beïnvloedde ze de kunst, de muziek en zelfs de mode van de vroege 20ste eeuw. Haar extravagante persoonlijkheid inspireerde schrijvers als Marcel Proust en Jean Cocteau, haar kennis van muziek stuurde de revolutionaire composities van Eric Satie en Igor Stravinsky. Met vrienden als Henri de Toulouse-Lautrec en Coco Chanel trok ze een spoor van vernieling door het nachtleven. Aan de hand van haar memoires gaat Katharina Smets op zoek naar het spectaculaire leven van de bijna vergeten koningin van Parijs.

De stemmen

De stemmen

In ieders leven schuilt een opera. De stemmen vertelt persoonlijke verhalen van echte mensen rond tijdloze thema’s die de kunsten en het leven betekenis geven. Audiokunstenaar Katharina Smets nodigt de luisteraar uit in het unieke universum van haar protagonisten. Hun verhalen worden ingebed in een subtiel sound design, ingespeeld door musici van Opera Ballet Vlaanderen.