We moeten het hebben over de relatie tussen documentairemakers en hun onderwerp. Want of je dat nu leuk of liever negeert, die is altijd gespannen. En dat gaat trouwens verder dan de interviews die je als maker afneemt en de intimiteit daarvan. Want nadat je daarin op de kwetsbaarheid van jouw gesprekspartner hebt ingespeeld, ga je met die opname aan de slag – in het volle bewustzijn dat wat je maakt door duizenden mensen/vreemden kan worden gehoord.
Jess Shane en Katharina Smets vragen zich af hoe we als makers, verdelers én luisteraars rekening kunnen houden met die spanning. Maar ze gaan ook nog een stap verder door makers en podcasts te introduceren die een alternatief bieden voor de standaardrelatie tussen (podcast)makers en hun onderwerpen.
Jess is een Canadese podcast- en documentairemaker die begin dit jaar tekende voor de spraakmakende podcast Shocking, Heartbreaking, Transformative – over hoe podcasts grossieren in persoonlijke verhalen en over hoe vaak enkel de makers daar beter van worden. Katharina is de eerste Vlaamse ‘podcastdoctor’ – ze doctoreerde in de kunsten over de attitude van de audiodocumentairemaker – en doceert audiostorytelling aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Bovendien maakt ze ook zelf podcasts, muzikale vertellingen en documentaire voorstellingen als De stemmen, Misia en LAND.
Deze talk is in het Engels. Met de steun van deAuteurs.